Op de nieuwsite L1 verscheen medio augustus een stuk over de verkeersoverlast en het toenemende massatoerisme in het Heuvelland.
In dit stuk werd gesteld dat motorrijders de meeste overlast veroorzaken in het Heuvelland, terwijl ze het minst aan de toeristische inkomsten bijdragen.
Ik heb als motorrijdende bewoner van het Heuvelland de onderzoeken opgevraagd. Tevens heb ik weer opgezocht wat de inwoners van de gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals hadden aangegeven in de verkeersenquetes van het toenmalige project “Verantwoord op Weg”. Ik trek andere conclusies, die ik ook heb laten narekenen.
Het klopt dat motorrijders slechts 0,7% aan het totale bedrag van de dagrecreatie in Zuid-Limburg bijdragen, zoals in het artikel gesteld werd. Kijk je echter naar het bedragen die per persoon wordt uitgegeven, dan zie je dat motorrijders per persoon 33 euro besteden. Dat is anderhalf keer zoveel als de 22 euro voor personen die met de auto komen. Fietstoeristen geven niet meer dan € 5,50 per persoon uit, en wandelaars nog minder. Met andere woorden: motortoeristen zijn de Big Spenders onder de toeristen.
Wanneer ik de cijfers uit het onderzoek beperk ik tot die van het Heuvelland, dan kom ik uit op vergelijkbare verhoudingen: mensen die met de motor komen geven per persoon 33,45 euro uit, mensen die per auto reizen slechts 22,37 euro.
Als het om massatoerisme gaat, moet de massaliteit aangepakt worden, en dan gaat het vooral om de enorme hoeveelheid auto's die hier rijden. De 0,7% die in het artikel genoemd werd, was vooral bedoeld om motorrijders in een kwaad daglicht te zetten. Dat een kleine groep motorrijders te veel geluid maakt, betwist ik niet. Maar pak dan die kleine groep aan, De oplossing ligt voor de hand: handhaving, handhaving en nog eens handhaving. In Duitsland weten ze precies hoe dat moet.