Eerder maakten we al bekend dat naast het huidige raadslid Ineke van der Laan ook Nathalie Obrusnik namens de nieuwe partij Fractie Van der Laan/DOE ’22 aan de komende gemeenteraadsverkiezingen zal deelnemen. Vandaag presenteren we met trots weer een nieuwe, aansprekende naam op onze lijst: Paul Merk uit Euverem. Heel deskundig op het gebied van mobiliteit en verkeersleefbaarheid. Voor Fractie van der Laan/Doe ’22 een belangrijk thema. Waarom legt Paul zelf uit:
‘Door de grote aantrekkingskracht van het heuvelland heeft de verkeersdruk in Gulpen-Wittem een ongewenste omvang heeft bereikt. In 2020 mondde de verkeersoverlast uit in een climax: bewoners en politiek spreken dan uit dat verkeersleefbaarheid de hoogste prioriteit moet krijgen. De woorden zijn er. Nu de daden nog.
Waarom ben ik zo betrokken bij dit thema? Ik woon in Euverem, moet ik nog meer zeggen?? Al vijf jaar lang proberen aanwonenden van Euverem-Beutenaken tevergeefs ‘iets’ aan de verkeersoverlast te doen. Erger nog, we kregen er het verkeer van het vakantiepark Qurios (1150 gasten) gratis bij. Weer een voorbeeld dat de (verkeers-)leefbaarheid voor inwoners minder belangrijk is dan het economisch gewin van investeerders. Tijdens mijn betrokkenheid bij het mobiliteitsplan van Gulpen-Wittem kreeg ik vanuit de kernoverleggen hetzelfde signaal; verkeerslawaai door o.a. funverkeer, snelheid en huftergedrag behoren tot één van de grootste ergernissen. En ook daar de frustraties en machteloosheid dat er niets aan gedaan wordt.
Ook al zijn de succesjes wel heel erg klein geweest, toch denk ik dat er langzaamaan een kentering heeft plaatsgevonden. Het begrip Verkeersleefbaarheid heeft een centrale plaats in het mobiliteitsplan gekregen, en ook op politiek niveau groeit het besef dat mobiliteit van lust tot last dreigt te worden. Gulpen-Wittem moet nu doorpakken. En ik ben graag bereid de bestuurder daar doorlopend aan te herinneren.
Als je méér verkeersleefbaarheid wilt, dan wil je dus minder verkeersdruk en verkeersoverlast. Dit is een keuze met verstrekkende consequenties. Een ambitie die uitsluitend te realiseren is met een planmatige aanpak gebaseerd op de visie, standvastigheid van de bestuurders en politici, en een nieuwe mindset bij (alle) belangengroepen. Het was dan ook teleurstellend dat de gemeente ervoor koos om op overhaaste en slecht voorbereide wijze een uitgeklede CittaSLOW-zone Euverem-Beutenaken in te richten. Deze beperkte pilot legde op pijnlijke wijze bloot dat symptoombestrijding (4 verkeersborden!) en het kortetermijndenken niet de juiste middelen zijn om tot een verkeersleefbaar Gulpen-Wittem te komen. Laten we er van leren.
Onder de Van der Laan/DOE’22 paraplu zal ik me onder andere gaan toewijden aan de mobiliteit in Gulpen-Wittem, en dan specifiek vanuit de verkeersleefbaarheid. Mijn hoop is gevestigd op de steun van al die inwoners, ondernemers en collega politici van Gulpen-Wittem die begrijpen dat het zo niet verder kan, en dat het roer om moet. Geen gemakkelijke exercitie, maar onontkoombaar.’