5 jaar ondernemen. 7 succesvolle zaken. Het is het werk van Simone Abels en Joep Beaujean, partners in zaken en de liefde en de gedreven ondernemers achter Moustache Conceptstore. Dat is een mode- en lifestylewinkel met Scandinavische en Nederlandse merken in de Looierstraat in Gulpen. Door hun ondernemersgeest, hun visie en lef werden ze onlangs verkozen door Rabobank Zuid-Oost Limburg tot Ondernemer van het Kwartaal.
Toen Simone vijf jaar geleden voor de volgende stap in haar carrière stond, stond ze voor de keuze: geef ik een boost aan mijn carrière en settel ik in de Randstad of zet ik mijn carrière even op een lager pitje en kies ik voor het zuiden, de liefde en kindjes? Simone: “Ik koos voor het tweede, maar… gedrevenheid duw je niet zomaar weg, dus dan wilde ik wél mijn eigen zaak beginnen! Altijd al een droom van me. “Toen besloten we onze gezamenlijke dromen maar te combineren”, gaat Joep verder. “Het leek mij namelijk fantastisch om eens een oud pand te kopen en dat volledig te verbouwen. Nu was daar een mooie aanleiding voor: de zaak van Simone. We kochten een pand aan de Looierstraat in Gulpen en gingen aan de slag. Al onze eigen ideeën hebben we erin verwerkt en alles wat we zelf konden, deden we zelf. Van ontwerp tot realisatie.”
Simone: “Ik houd erg van de minimalistische en cleane uitstraling van Scandinavische en Nederlandse merken; de soberheid in hun ontwerpen spreekt me aan. Hier in het zuiden was die stijl 6 jaar geleden nog nauwelijks verkrijgbaar. Maar aangezien ik alleen wil verkopen wat ik zelf mooi vind, ging ik ervoor. Niet wetend of het zou aanslaan.”
Eigenwijs - “Het was best spannend: de financiële crisis lag net achter ons, een eigenwijze aanpak en een Scandinavische stijl in een klein dorp... De deuren gingen open en het sloeg aan, vanaf het eerste moment. De stijl bleek een schot in de roos en mijn manier van werken werd gewaardeerd. Ik kleed een klant van top tot teen aan, laat zien hoe je een kledingstuk leuk kunt combineren en welke stijlen mogelijk zijn. Praatje maken, inspireren, kopje koffie erbij. Aandacht dus, en beleving. Dat is wat telt.”
Stoute schoenen zitten lekker - En het is precies die aanpak die Moustache Conceptstore laat groeien en bloeien tot de zeven zaken van dit moment. Al snel na Gulpen aasden de twee op het nieuwe centrumplan ‘De Kei’ in Valkenburg. Ze trokken de stoute schoenen aan en presenteerden hun plan aan de ontwikkelaars, “als twee nobodies tussen de grote ketens”, zoals ze zelf zeggen. Hun drive werkte aanstekelijk en ze kregen de mooiste A1-locatie toegewezen. Ook daar gingen de handen uit de mouwen en vanaf dag één liep de zaak als een speer. De twee hadden de smaak te pakken en Maastricht, Heerlen, Kerkrade en Roermond, zelfs met twee zaken, volgden.
Ideale mix- Joep: “In de loop van de tijd hebben we ervaren wat voor Moustache het beste werkt. De locatie moet perfect zijn, de uitstraling van het pand moet kloppen en we moeten ons totale concept kwijt kunnen in de ruimte. Dat hebben we geleerd. En dus ook: leergeld betalen. In Maastricht zaten we eerst in de Spilstraat, op het eerste oog een perfecte plek vanwege de aantallen voorbijgangers. Niet dus! Dat was ons publiek niet! De mensen liepen aan ons voorbij, op weg naar de grote ketens.”
Verlies pakken en door- “Als je dat merkt, moet je ook het lef hebben tijdig de stekker eruit te trekken. Lopend huurcontract? Jammer, opzeggen! Ook dat is ondernemen: beslissingen durven nemen. Ja, soms neem je een verkeerde beslissing, maar: neem je verlies en ga vol gas weer door.
Elk nadeel...- De eerste Corona-golf in maart was ook voor Simone en Joep een pittige tijd. “Ineens stond alles stil. Neem bijvoorbeeld Roermond en Maastricht; Belgen en Duitsers bleven weg. Maar vanaf het moment dat de maatregelen versoepeld werden, is het bij ons over de hele lijn weer gestegen. Daar zijn we erg blij mee. Maar het heeft ons meer kansen geboden. Door Corona vallen grote namen om. Voor ons dé mogelijkheid om op toplocaties een zaak te kunnen openen tegen zeer gunstige voorwaarden. Het is keihard onderhandelen, maar je bereikt veel.”
Land en harten veroveren- Simone: “Onze kracht is ons advies en de beleving in onze winkels. Onze medewerkers zijn dan ook onze troeven; stuk voor stuk kanjers die hun klanten kennen, die precies weten hoe ze met iedereen moeten omgaan en die zorgen voor een gezellige sfeer in de winkel. Om die reden hebben we online verkoop nooit als serieus verkoopkanaal overwogen. Toch heeft Corona ons op andere gedachten gebracht. Sommige mensen worden wat huiverig om te gaan winkelen, maar we willen hen wél laten zien wat voor moois we in huis hebben. Daarom zijn we heel actief op Instagram geworden. Maar ook hierbij geldt weer: onze eigen manier. Dus géén foto’s die de merken ons aanleveren, maar we maken zelf foto’s, met onze eigen modellen en eigen styling. Mensen vinden dat fantastisch! Zien ze iets leuks, dan kunnen ze het item reserveren of direct bestellen en wij sturen het op. We komen steeds hogerop in het land, dus we overwegen nu een online shop te ontwikkelen.”
Vooruit, nog ééntje dan= De twee willen zeker verder groeien met hun concept, maar maken een pas op de plaats als het gaat om het aantal winkels. “Nu is het tijd om even te stabiliseren”, zeggen de twee, “dus geen nieuwe zaken meer, maar we willen wel groeien in ons aanbod. Eigenlijk willen we een kleinschalig, bijzonder warenhuis worden, waar het hele gezin slaagt: pap, mam, je vindt er een leuk cadeau en ja, ook de kindjes. Dat is de volgende stap: kinderkleding. Dan zijn we compleet.”
Rob Vinken, account manager van Rabobank, licht toe waarom de twee benoemd zijn tot Ondernemer van het Kwartaal: “Het is knap hoe het Joep en Simone lukt te groeien tegen de stroom in. Dan heb je het over ondernemerschap. Net als de beslissingen die ze durven nemen in deze tijd. Lukt iets niet, niet blijven doormodderen, maar stoppen en weer doorgaan. En als je dat ook nog weet te combineren met de zorg voor drie kleine kindjes, dan is deze erkenning meer dan verdiend.”
bron: Rabobank Zuid-Limburg Oost