Eén van de grote spelers op de markt van het online kopen: Bol.com. Vandaag vóór 11 uur besteld morgen in huis. Yeah. Je kunt bij hun zo’n beetje alles kopen wat een mens gemaakt heeft, van slagroomklopper tot leesbril, van huisslof in de vorm van een marmot tot een fiets of vlinderstrik en boekjes over het homoseksuele leven van de Afrikaanse bosmier. Alles. Ik zocht een infraroodverwarming, aanbevolen door de consumentenbond als beste en duurzaamste koop, en bestudeerde en bekeek dat artikel en alle eigenschappen van alle kanten en besloot tot aankoop. Klik, je logt in. Ze weten dan alles al van je, dus je hoeft verder niks meer in te vullen. Alleen nog even aanklikken hoe je betalen wil, klikken naar de app van de bank. Klaar. Eén seconde later is je artikel gekocht en betaald en heb jij het bericht in je mailbox dat Bol.com de boel aan ’t inpakken is voor verzending, dat ze het dadelijk gaan versturen naar DHL en dat ik vanaf nu via ‘track en trace’ kan volgen waar mijn verwarming zich op dat moment bevindt. Bij dat hele koopproces is geen mens meer betrokken. De computer is in de loop der jaren gevuld met de keuzemogelijkheden, de computer stuurt de bevestigingsbriefjes, de computer stuurt de opdracht bon, regelt de betaling en vertelt waar ’t pakje daarna zit. Bij het toeleverbedrijf pikt hij ’t artikel uit de enorme voorraadhallen, gooit ’t op de lopende band naar de verpakkingsafdeling, plakt er de stickers op waar ’t heen moet, dropt ’t bij de goede zending en pas dan gaat een mens zich er concreet mee bemoeien: de chauffeur. Die rijdt ermee tot voor jouw deur, belt aan, geeft ’t af bij de buren. DAT zijn de enige dingen die de computer nog niet doet. Een best wel complex proces dat zich elke dag en nacht continu afspeelt. Na de corona-lockdowns nog veel uitgebreider dan tevoren al. De vele verlaten etalages in winkelstraten kunnen ervan getuigen. Dat raderwerk is indrukwekkend efficiënt. Tot het moment dat er iets fout gaat. In mijn geval werden van de radiator, die ik besteld had, alleen de pootjes bezorgd. De chauffeur van DHL had niks anders bij zich.. Balen natuurlijk en dan denk je ‘ik bel de klantenservice van Bol.com even. Foutje. Zoals van zovele bedrijven kun je bij Bol.com van alles vinden op de site behalve een telefoonnummer. Als je vragen hebt word je een meerkeuzeprogramma ingestuurd, waarin je kunt aanvinken wat er aan de hand is. Mijn vraag stond er niet bij, want mijn pakje stond als ‘bezorgd’. Het feit dat er maar een onderdeeltje was afgeleverd stond niet bij de keuzes. Telkens werd ik doorgeschakeld naar een ‘antwoordbot’, die telkens bij mijn ‘niet compleet geleverd’ doortutte met ‘Ik begrijp je niet. Formuleer je vraag anders’. Welkom in computerland. Het ding tutoyeert je, alsof ie met je op school heeft gezeten. Op je Bolle Bol.com. En hier begint de ellende pas. Zoveel past niet in dit verhaaltje. Rest volgt dus.
Meer berichten van Column
Ik doe niet mee aan vogeltellingen. Ik zou ook niet weten hoe ik dat moest doen. Omdat ik bij god niet weet welk vogeltje ik al gehad heb en welke niet. Let wel: dat wordt de ...
Mij is het zingen met de paplepel ingegeven. Sterker: het heeft van meet af aan in mijn bloed gezeten. Dat kon niet anders want via de navelstreng kreeg ik al de nodige melodie...
Vorige keer vertelde ik over de rare gewoonte van volwassenen om met Sinterklaas de jaarlijkse veldslagen te starten rond de kleur van het Pietenvolk. Alsof het niet over een v...
Meer berichten
Dur ovend vilt Ich vang dich op En kroep dur Stillekes neave Dur ovend vilt Ich schleat mien auge Loat ut dinke los Hot mien wunsche vas Dur ovend vilt zonger aa...
Kerstgroet 2025
Nieuwjaarswandeling Doe mee aan de Nieuwjaarswandeling van IVN Eys op zondag 11 januari! Begin 2026 fris en vol energie. Trek je wandelschoenen aan en sluit je aan bij de gez...