Vanmorgen kreeg ik weer een mailtje van Pharmeon. Van Wie? Van Pharmeon. Wees gerust; ik wist ’t tot voor kort ook niet. Ik vermoed dat ik eerder al heel wat van die afzender in de SPAM-map gekieperd heb. Tot ik in de kleine lettertjes onder dat bericht ‘huisartsen Gulpen’ zag staan. Toen heb ik, nieuwsgierig geworden, toch maar eens het bericht geopend. Nu ook weer: ‘Pharmeon, Uw Zorg ’ stond erboven. ’t Zei me nog niks. Doorlezen dus. ‘Bericht ontvangen’. ‘Beste Françoise’. Pharmeon, kende me dus. Goed zelfs, want ze blijken mijn post te lezen: ‘U heeft een bericht ontvangen van uw zorgverlener. Bekijk het bericht in uw patiëntenomgeving via onze website .
Let op: Meldingen van nieuwe berichten ontvangt u momenteel alleen ’s nachts. Ook wanneer het bericht overdag is verstuurd, ontvangt u de melding ’s nachts. Vriendelijke groeten, Huisartsenpraktijk Gulpen,hapgulpen.uwzorgonline.nl’. Aha, ik heb dus een berichtje van mijn huisarts. Dat zal dan wel in de bijlage zitten, want DIT is alleen een bericht, dat er een bericht is. Maar er zit geen bijlage bij. Wel de mededeling: ‘Inloggen bij Huisartsenpraktijk Gulpen’. Ik klik dus op ‘inloggen’. Dan verschijnt ‘Regel veilig Uw Zorg Online. Log in met DigiD’. En dan ‘Bovenkant formulier
Inloggen met DigiD’ of ‘Onderkant formulier
Hoe wilt u inloggen?’. Het blijkt dat ik nogal wat keuze heb: ‘Met de DigiD app. De makkelijkste manier om veilig in te loggen’. Maar het kan ook ‘Met een sms-controle’, ‘Met mijn rijbewijs’, ‘Met mijn identiteitskaart’. Ik kies uiteraard voor de makkelijkste methode. Ik kies ALTIJD voor de makkelijkste methode. De DigiD app dus. ‘Bovenkant formulier
Open de DigiD app en voer uw pincode in. Bovenkant formulier
Vul daarna de koppelcode in die u in de DigiD app ziet. De DigiD app laat de koppelcode zien. Deze bestaat uit 4 letters. Vul de code in de 4 invoervelden hieronder in. Wanneer u een letter invult, dan verplaatst de cursor automatisch naar het volgende invoerveld’. Ik open braaf de DigiD app en zie onderin ergens staan ‘Koppelcode nodig?’ Dat hadden ze gezegd dus dat klik ik maar aan. Er komt ‘J F Q L’ in beeld en daaronder ‘volgende’. Ik klik volgende aan en er verschijnt ‘QR-code scannen’. Er verschijnt een bericht van Huisartsenpraktijk Gulpen – Uw Zorg online patiëntenomgeving: ‘Helaas moet u opnieuw inloggen: U hebt te lang gewacht’. Gelukkig schieten ze me meteen te hulp ‘Lukt het inloggen niet? Sluit en open de browser. Of verwijder de oude cookies en wis de browsergeschiedenis. Of log in via een andere browser’. Kijk daar heb je wat aan. Ik herhaal al het bovenstaande en krijg in beeld: ‘Overzicht Françoise’. Ik kan kiezen. ‘Afspraken. Berichten. Medicijnen. Dossier. Metingen. Check je (moeder) vlek. Gegevens via MedMij’. Het ging om een bericht, dus dat klik ik: ‘Berichten’ Dan verschijnt er dus ‘U heeft geen berichten. U kunt nu een nieuw bericht aanmaken’. Dat wilde ik niet. Na nog een tijd zoeken, kom ik erachter dat ik berichten niet onder berichten moet zoeken maar in ‘Postvak IN’. Dát klik ik pas volgende keer.