Hema hoort in een winkelstad. In mijn beleven staat die naam van oudsher voor ‘breed assortiment’, ‘betaalbaar voor de gewone man’, en, gerekend naar die lage prijs ‘vaak van verrassend goede kwaliteit’. Dat laatste ging vooral over hun textiel. De bruid die er haar theedoeken voor de uitzet kocht, had die theedoeken bij de koperen bruiloft nog steeds in de linnenkast liggen en de onderbroeken van de bruidegom hielden het ook jaren uit totdat uiteindelijk de bierbuik het tóch won van het elastiek. Als je wat zocht voor het huishouden, ging je naar Hema, tieners vonden er het grootste assortiment schoolagenda’s en bij de slenterpartij door de binnenstad verzorgde Hema je rookworst op ’t vuistje. HEMA betekent Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam, van een artikel hadden ze in de begintijd maar één soort en dat kostte 10, 25 of 50 cent. Punt. Intussen hebben ze meer dan 800 vestigingen in 9 landen. Er veranderde veel meer. Het bedrijf ging regelmatig in andere handen over en kwam financieel gezien vaker in zwaar weer terecht. Desondanks waren ze in 2018 nog goed voor zo’n 233 miljoen euro winst en 1,27 miljard omzet. Er zijn dagen dat ik minder succesvol ben. Overigens: ook in het aanbod en de dienstverlening verschoof ’t een en ander. Zo was hun overheerlijke appelbol opeens niet meer te krijgen. Tenminste niet meer in Gulpen. Geen nood, want ze hebben intussen zo’n 32000 verschillende producten en diensten wél. Hun fotodiensten zijn bijvoorbeeld zeer bekend. En opeens boden ze ook verzekeringen aan. Ik ontdekte dat ze ook dát heel eigentijds deden. Alles online, ‘de klant doet alles zelf’ zeggen ze er heel trots bij. Daarmee zijn ze één van die ‘eigentijdse’ bedrijven geworden, die wél nog te benaderen zijn zolang ze, liefst online en geautomatiseerd, je geld moeten hebben, daarna, als er kennelijk iets fout gaat, zijn ze, heel eigentijds, niet meer bereikbaar. Op hun eigen website zijn 50 % van hun beoordelingen ‘ZEER slecht’. Bij onafhankelijke consumentenpagina’s is dat meer dan 90 %. Je kunt ze niet bellen als bijvoorbeeld de online opzegging van je autoverzekering kennelijk niet gelukt is. Opsturen van je ‘vrijwaringsbewijs’, het bewijs dat de auto niet meer van jou is, maakt geen enkele indruk. Ze schrijven je vrolijk terug ‘kan wel zijn, maar je hebt niet opgezegd’. Soms krijg je, als een van je mailtjes opeens wel doorgekomen is, een hoopvol bericht ‘dat ze ’t nu gesnapt hebben’: ‘ze maken het in orde’. Volgend briefje schrijven ze daarachteraan ‘als je wél de helft betaalt’. Dat doe je onder protest en desondanks sturen ze alsnog een incassobedrijf op je af. Als ’t om verzekeren gaat, is ‘t voor mij niet HEMA maar HOMA. Ze zijn niet bereikbaar, doen niet wat ze beloven, zijn niet voor rede vatbaar, zijn niet klantvriendelijk, maar ze denken wél dat ze ‘Gelukkig meer verstand van verzekeren hebben’. ’t Enige waar IK van verzekerd ben bij ze, is ellende. Waren ze maar bij die theedoeken en onderbroeken gebleven. Daar waren ze goed in.
Meer uitgelicht
Heidi
Heidi is een vriendin van me. Een zalige meid. We trekken al met elkaar op vanaf de lagere school en hebben al veel met elkaar meegemaakt. Dat laatste kan gelezen worden als ‘m...
Word jij onze nieuwe dorpsverbinder ??
Dorpsverbinders bevorderen en ondersteunen het gebruik van HalloHeuvelland. Dat doen zij door: Inwoners/organisaties te enthousiasmeren en helpen bij het gebruik van HH, he...