Mijn verhaaltjes roepen zelden actieve reacties op. Vroeger was er één grote uitzondering: als het verhaaltje over de kerk en het geloof ging. Vaak barstte dan een storm van reactie over me los. Bij mijn vorige verhaaltje vergeleek ik christendom en islam rond al dan niet middeleeuws kaliber als het ging om vrouwen en het wel of niet onderdrukkende karakter van de relatie man-vrouw. Tot mijn verrassing kwam er nauwelijks boegeroep, maar zelfs instemming. Afijn, ik was mijn gif weer kwijt en dan kan ik er weer even tegen tot bijvoorbeeld volgende tenenkrommende nieuwsberichten van onze moeder de heilige kerk. Dit keer kwam onmiddellijk pastoor Horsch in beeld. Van Itteren. Die het lesbische prinsessenpaar Carly en Helen vroeg om carnavalszondag tijdens de carnavalsmis bij de communie in de bank te blijven zitten. ‘Dan hoefde hij hun de communie niet te weigeren’. Dat klinkt voor mij als ‘schik je in je discriminatie, dan is er geen probleem’. Carly en Helen stuurden pastoor weg, besloten niet naar die mis te gaan en gaven dat aan de carnavalsvereniging door. Die besloot meteen eensgezind óók niet naar die mis te gaan. Net als de zaate hermenie en de jeugdcarnaval. Dat wordt dus een karig bezochte carnavalsmis. Het bisdom Roermond bevestigde desgevraagd dat mensen, die in een irregulaire relatie leven, niet ter communie mogen gaan. ’Maar dat moet niet worden gezien als een straf of een afwijzing. Er zijn voor iedere gelovige situaties denkbaar waarin het ter communie gaan als niet gepast moet worden beschouwd’. Huh? ‘Het is geen afwijzing, maar ’t is niet gepast?’ Natuurlijk kan iedereen z’n eigen leefregels verzinnen, maar een rechtsgeldig huwelijk ‘irregulaire relatie’ noemen is op z’n minst vreemd. Het schijnt dat priesters en schriftgeleerden dat ontlenen aan de bijbel. Onzelieveheertje heeft het zelf nooit over homoseksualiteit gehad, maar het zal mogelijk iets te maken hebben met teksten als in 1 Korinthiërs 6:9 ‘Mensen die vrije seks voorstaan, overspel plegen of zich met homoseksuele en pedofiele praktijken inlaten, blijven buiten het koninkrijk van god’. Vreemd; volgens mij heeft de pastoor van Itteren mensen die overspel plegen of vrije seks voorstaan nooit de communie geweigerd. Ik heb hem en het bisdom ook niet horen pleiten voor het weigeren van hosties aan alle priesters en schriftgeleerden die zich bezig hielden met kindermisbruik. Integendeel: die heren pedofielen kregen vaak jarenlang de kans door te gaan met hun praktijken en bleven, braaf en eerbiedig gerespecteerd, zelf die communie uitreiken. De priesters en schriftgeleerden verkrachten zelf ongestoord de strenge regels, die ze anderen opleggen. Het is een schijnheilig zootje, het zijn witgepleisterde graven: van buiten mooi wit geschilderd, van binnen zo rot als een mispel. Wie vindt dat ik nu grof en ongenuanceerd word: de laatste twee regels zijn niet van mij, maar volgens Mattheüs 23 (27) van onzelieveheertje zelf. Die is maar op een paar plaatsen in de bijbel poepjegiftig geworden. En dit was uitdrukkelijk één van die keren. Dat lijkt me na 2000 jaar nog steeds hartstikke nodig. Te beginnen in Itteren.
Meer uitgelicht
Zever I
Als ik iets mijn leven lang niet wilde worden, is ’t zo’n oud zevermens, zoals er vroeger wel eens een in de buurt rondliep. Of in de familie. Lui die overal de zwarte kant van...
Kom je ook samen lunchen op de Parteyer Daag?
Kom gezellig samen lunchen in de Fruitwei va Partey. Geniet van broodjes en een kop soep. Praat intussen bij met al je buren tijdens deze Nationale Burendag. Met spelletjes voo...