De laatste tijd zoeken de ‘Lijn 50-gemeenten’ elkaar nadrukkelijk op bij het zoeken naar mogelijkheden om overlast en overdruk van het verkeer te lijf te gaan. De Lijn-50 gemeenten zijn Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem en Vaals. De titel ‘lijn-50’ verwijst naar het nummer van de buslijn die van Maastricht naar Aken liep. Het feit dat die lijn intussen al jaren ‘lijn 350’ heet, onderstreept dat de samenwerking al veel langer gezocht is. Dat bestrijding van verkeersoverlast nu als belangrijk speerpunt van beleid gekozen is, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Mogelijk heeft corona het probleem nog nadrukkelijker op de agenda gezet, omdat men opeens enkele jaren massaal in eigen land op vakantie ging en daarbij ons mooie Zuid-Limburg nadrukkelijk als reisbestemming koos. Iets waar menig middenstander in de toeristenbranche zich traditiegetrouw voor in de handen wrijft, maar dat door de plotse massaliteit meteen duidelijk maakte dat de grens van wat we aan drukte aankonden, nu op menig gebied overschreden werd. Het werd opeens zó druk en onbeheersbaar dat de ontspanning, die men hier kwam opzoeken ten onder ging aan het succes. Een verschijnsel waar menig toeristisch trekpleister in binnen- en buitenland inmiddels al op onaangename wijze mee heeft kennis gemaakt. Dat heeft te maken met infrastructuur, dat heeft te maken met afstemming en dosering. Daar zullen de dames en heren politici zich in al hun wijsheid best het hoofd over gaan breken. Maar het heeft voor een heel groot deel volgens mij óók te maken met iets anders; ik noem het de onbedwingbare behoefte aan ‘VROEMM!’. Zet een vent op een motor en hij straalt van oor tot oor als ie de gashendel vol open rukt, hij zwelgt in het gebulder van z’n uitlaat en hoe harder hij door de haarspeldbochten van de Gulpener Berg of ’t Vijlenerbos scheurt, hoe meer hij ’t niveau van absolute extase benadert. Zet méér venten op méér motoren en het verschijnsel is in een mum een motorische vertaling van een orgastische explosie op de openbare weg; menigeen lijkt klaar te komen als hij ’t hardste kan brullen. Het worden in leren jacks gestoken burlende herten op de Veluwe in de bronstijd. Die laten zich niet temperen, die volgen een soort oerinstinct. Die moeten dat van hun natuur. En anders dan bij de herten; bij die motorjongens is die drang niet beperkt tot de paringstijd. Motoren zijn testosteronpakketten op wielen; zo’n brullend viriel geweld tussen de benen maakt elk hert met een helm koning van de roedel. De oplossing is simpel: maak van een Harley Davidson een E-motor. Op die manier zoeven straks de Hells Angels fluitend door ons stiltegebied en we weten niet eens dat ze er waren. Om mensen aan het idee te laten wennen laten we als lichtend voorbeeld de Formule1 verrijden in E-cars. En wij roepen zachtjes hoera als Max Verstappen fluisterzacht als eerste over de finishlijn zoeft. Als dát zou lukken, zijn we die ‘VROEMM!’ in de regio zo kwijt en hebben die lijn-50 jongens en -meisjes ’t zó stil. Wédden?
Meer berichten van Column
Parels
‘Parels en Diamanten’ heette het jubileumcabaret van het Sophianum: acts, stemmen, tonen, bewegingen, waar menig professional jaloers op zou zijn. Sterker: veel van de heroptre...
Oud
Oud worden is een relatief begrip. Ik zag laatst een foto van een oude leraar van me. Van die ooit forse man was nog maar een hoopje ellende in een rolstoel over. Mijn oude mee...
Meer berichten
Eier tietsche
Eier tietsche U gevecht Um neet te krake of vol te rake Gans subtiel U tikje geave Die spanning b eleave Um dur noa dur maag te...
SJWUMME OF NEET SJWUMME.
Er zijn maatschappelijke kwesties met scherpe randjes die de gemoederen verhitten. Kwesties waar de overheid besluiten over neemt die consequenties hebben voor burgers. Daar m...
Informatiepunt Digitale Overheid Gulpen-Wittem
Sinds het voorjaar van 2022 beschikt bibliotheek Gulpen-Wittem over het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Bij het IDO in de bibliotheek kunnen mensen terecht als zij v...